sprzedaż mieszkania formalności
Sprzedaż mieszkania to nie tylko odpowiedzialna decyzja finansowa, ale i sformalizowana transakcja między sprzedawcą, a nabywcą. Strony te muszą spisać akt notarialny, będący pełnoprawnym dowodem zmiany statusu prawnego nieruchomości. Jest to ważny moment, który wieńczy często tygodnie lub miesiące przygotowań. Jakie dokumenty są niezbędne do zbycia lokalu nieskanowego? I jakich formalności należy wcześniej dopełnić?

Decydujące jest prawo własności

To, jakich konkretnie dokumentów będziemy potrzebowali do sprzedaży mieszkania, zależy od typu prawa własności do lokalu. Inaczej wyglądają formalności związane z tą transakcją, gdy zbywany lokal własnościowy, a inaczej w przypadku spółdzielczego. Wbrew obiegowej opinii bez problemu można też sprzedać lokum, które jeszcze spłacamy i dom w trakcie budowy, jednak każda z tych transakcji będzie wymagała innego przygotowania formalnego. W bardzo dobrej sytuacji są właściciele lokali własnościowych, którzy decydują się na ich sprzedaż. Do finalizacji transakcji potrzebują oni tylko kilku dokumentów. Cześć z nich z pewnością mają w domu, inne mogą zdobyć bez większego kłopotu nawet przez internet. Aby spisać akt notarialny sprzedaży, niezbędny jest dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością, czyli akt własności. Prócz tego konieczne jest zdobycie aktualnego odpisu z księgi wieczystej. Resztę ważnych dokumentów zdobędziemy w spółdzielni. Należą do nich zaświadczenia o stanie meldunku w lokalu oraz o braku zaległości w aktualnych opłatach. Od niedawna do przeprowadzenia pełnoprawnej transakcji niezbędne jest też posiadanie świadectwa energetycznego budynku. W wypadku budownictwa wielorodzinnego dokument ten można zdobyć u zarządcy.

Mieszkanie spółdzielcze i z aktywnym kredytem – jak je sprzedać?

Droga do sprzedaży nieruchomości spółdzielczej własnościowej jest nieco trudniejsza. Aby dokonać bezpiecznej transakcji, potrzeba dodatkowych dokumentów, a czekać na nie można nawet 30 dni. Właśnie dlatego za formalności dotyczące sprzedaży lokum warto wziąć się jak najwcześniej, szczególnie jeśli zależy nam na czasie. Jeśli chcemy zbyć mieszkanie spółdzielcze, to prócz wcześniej wymienionych dokumentów potrzebujemy zaświadczenia potwierdzającego spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania. Możemy je uzyskać w spółdzielni mieszkaniowej, która ma obowiązek oddzielnym dokumentem potwierdzić, że jesteśmy jej członkiem. Wbrew obiegowej opinii sprzedaż mieszkania z aktywnym kredytem nie jest niczym trudnym. Etapy przygotowywania się do transakcji są identyczne jak w wypadku lokum bez obciążeń. Do sfinalizowania sprzedaży niezbędne są jednak dodatkowe dokumenty od banku. Należy do nich między innymi zaświadczenie o aktualnym saldzie zadłużenia czy promesa banku dotycząca wykreślenia hipoteki po spłacie zadłużenia. Do tego mogą dochodzić kwestie formalne związane z ubezpieczeniem czy dodatkowymi ustaleniami w związku z kredytem. Wszystko to z pewnością zajmie nam trochę czasu, ale nie jest procesem zbyt skomplikowanym, szczególnie gdy możemy przy tym liczyć na wsparcie pracownika banku.
top